de diepte in

De diepte in: Autisme / ADHD

Met kPNI en orthomoleculair gaan we graag de diepte in. Ontwikkelingsstoornissen zoals in het autistisch spectrum of binnen het ADHD-spectrum zijn vaak een opstapeling van factoren. Maar door een aantal van de factoren een beetje te beïnvloeden is het vaak dat daardoor al heel veel processen optimaliseren. Waardoor klachten sterk verminderen. Daarom is het niet meer geoorloofd om te zeggen dat dit niet te verbeteren is.

Vanuit wetenschappelijk onderzoek is er al heel veel kennis opgebouwd. Helaas is het zo dat met 10 kinderen met dezelfde symptomen, de oorzaken wel voor alle 10 heel verschillend kan zijn. Daarom is het noodzakelijk dat bij de behandeling per kind gekeken wordt welke factoren verstorend werken. Dit varieert van darmfunctie (bij ASS heeft 92% van de kinderen maagdarmklachten), al dan niet onderkende allergieën (zie het onderzoek van Drs. Lidy Pelsser) tot aan neurotransmitters en de bijbehorende receptoren.

Via onderzoek van de urine in het laboratorium bij het ELN in Bunnik (met medewerking van de huisarts), maar ook via de allergiebehandelingen, en een goede anamnese stel ik een behandelingstrategie voor. Maar het begint met een goede anamnese met het liefst beide ouders/verzorgers om alle benodigde informatie zover mogelijk boven water te krijgen.

Zwanger

Zwanger zijn is geen ziekte maar het is wel een hele bijzondere periode. Hormonaal en psychisch gezien, maar ook de kennis over de invloed van de zwangerschap op de aanleg van je kindje is enorm. Want niet de genetische aanleg maar de combinatie van genen en de omgeving, jouw buik dus, bepaald voor een groot gedeelte al de mogelijkheden van je kindje. Dit word epigenitica genoemd.

Ook het voorkomen of verminderen van zwangerschapsklachten kan je met voeding, beweging en rust in je stress- en hormoonsystemen verkrijgen. Kramp in de kuiten, jeuk en dan vooral als je wilt gaan slapen, bekkeninstabiliteit, zwangerschapsdiabetes zijn onder andere zaken waar we veel aan kunnen doen. Ook het verminderen van de kans op allergieën bij de kleine, verlagen van kans op overgewicht, verminderen van kans op zwangerschapsvergifiting en HELLP syndroom.

Ook bij zwangerschapswens

Vanuit evolutionaire gezondheid, zeg maar wat onze genen gewend zijn, en de orthomoleculaire geneeskunde volgens kPNI leg ik stellen die een zwangerschapswens hebben of aanstaande ouders uit wat belangrijk is in de voeding bij zwangerschap en borstvoeding. Ook voor stellen als zwanger worden niet lukt.

In de zwangerschap mogen niet alle medicijnen gebruikt worden of zijn minder handig maar wel noodzakelijk. Ook daarbij kan ik helpen om op een natuurlijke manier deze klachten te baas te worden. Denk aan allergieën, slaapmedicatie, maar ook schildklierhormonen zoals Thyrax of antidepressiva. Natuurlijk alleen afbouwen in overleg met de arts. Ik kan helpen om de voorwaarden te bereiken zodat je met minder of geen medicatie de zwangerschap gezond voor jezelf en je kleine kan doorkomen.

Gezonde voeding

Gezonde voeding, het is zo logisch maar hoe gaat dat practisch? Het is eigenlijk standaard de vraag van mensen als ik ze uitgelegd heb waarom gezonde voeding zo belangrijk voor hen is. Want echt gezond eten is in het begin wel even wennen. Het is anders, niet moeilijk, ook niet duurder of kost niet meer tijd maar ik denk dat het een soort knop omschakelen is. Want wat we van huis uit als gezond hebben meegekregen is niet altijd wat we nu gezond noemen. Neem maar onze boterhammen met hartig beleg voordat je iets zoets op je brood mocht.

Hierbij wat handvaten en recepten om wat ideeën op te doen.

Gezonde voeding/leefstijl bestaat uit:

  • voldoende vocht zoals kruidenthee en (mineraal)water), eventueel met schijfje citroen, limoen of blaadje basilicum
  • niet te veel maaltijden/snackmomenten, je lichaam heeft hersteltijd nodig tussen maaltijden, bovendien is de tussentijd ook belangrijk voor regeneratie van je hersenen
  • vooral uit groenten, 2 stuks fruit en eiwitten zodat je de juiste mineralen, vitamines en zuur/base verhouding krijgt
    noten, zaden en juiste olieën als aanvulling
  • afwisselende beweging, liefst dagelijks. Dus een paar keer kracht en een paar keer per week duurtraining, liefst op een lege maag voor optimale vetverbranding en verbeteren insuline gevoeligheid.

Gezondheid

Onder gezondheid versta ik dat je de dingen kan doen die jij wilt doen, tot op hoge leeftijd. Logischerwijs hoort daar natuurlijk bij dat je als je 80 bent niet meer hetzelfde kan doen als wanneer je 20 bent, maar ik denk dat je als je 80 bent ook andere dingen wilt doen dan wanneer je 20 bent. Hoewel ik heel graag en met veel voldoening kinderen en mensen help om hun klachten de baas te worden, zou ik nog veel liever zorgen dat mensen me niet nodig hebben.

Ook belangrijk voor sporters

Bij zwangerschap, bij kinderen maar ook bij sporters. Want hoe gezond sporten ook is, helaas weten maar weinig sporters hoe hun lichaam functioneert en welke stoffen je lichaam daarbij verbruikt en nodig heeft. Dit geldt niet alleen voor de recreatieve sporters, maar nog veel meer voor de topsporters ook al hebben ze professionele begleiding op dit vlak.