Blijvend afvallen met ketogeen dieet

Als je bezig ben met afvallen wil je blijvend afvallen toch? Best veel mensen zijn bezig met hun gewicht. Niet alleen vanwege het uiterlijk, maar ook vanwege gezondheid of de wens om gezond oud te worden of misschien wel om je gewoon fit te voelen. Natuurlijk weten de meeste mensen wel dat als je te veel ongezonde, vooral gezonde dingen in je mond stopt dat het niet gaat lukken. En bewegen erbij, dat snapt ook eigenlijk de meeste mensen wel. Maar waarom werkt het dan vaak toch niet, ook al ben je gemotiveerd begonnen? Omdat je hormonen zorgen dat calorieën erin, en calorieën verbruik en zorgen dat er minder ingaat dan verbruikt wordt helaas niet altijd zo werkt. Meestal niet, en zeker niet voor de mensen die al meerdere afval pogingen hebben gedaan.

Hoe dan wel blijvend afvallen?

Ik geloof niet in diëten. Een dieet is synoniem met tijdelijk. En al zou je al afvallen, dan kom je door weer terug te vallen ook weer terug op je oude gewicht, en vaak een paar kilootjes zwaarder, het bekende jojo-effect. En dat is misschien nog wel ongezonder dan op je oude te zware gewicht blijven. Wil je echt afvallen, dan zal je eerst in je hoofd de knoop om moeten zetten dat je een blijvende verandering moet doorvoeren. Let wel, dat wil niet zeggen dat je dat aldoor 100% moet doen, af en toe uit de bocht vliegen mag best. Ik heb nooit gerookt, maar ik denk dat als je echt wil stoppen met roken, je moet besluiten om dat dan ook te blijven doen. Met eten is het net iets anders, maar eetgewoonten kan je wel aanpassen.

Ketogeen dieet, met sport en intermitted fasting

Ketogeen betekend, weinig koolhydraten. Ik volg de verhouding eiwit, koolhydraat en vetmarges volgens Optimal Ketogenic Living (OKL). Hiermee zie je dat cholesterol verlaagd, bloeddruk verlaagd/normaliseerd, je buikvet verdwijnt maar vooral dat je in je energie blijft en daardoor geen honger gevoel krijgt. Dus je houdt het daardoor vol, voelt goed en dat is volgens mij wat de meeste mensen eigenlijk willen. Je goed voelen.

De beweging die er bij hoort, is pittig. Hiermee bedoel ik, je moet niet lang hardlopen, fietsen of zwemmen. Vooral iets doen wat je leuk vind, liefst met andere erbij. Die kunnen zorgen dat je net wat verder gaat dan je zelf zou doen. Laat je dus lekker opzwepen, je moet echt het gevoel hebben dat je niet meer kunt. Dan een slokje water en nog een tandje erbij.

Ramadan en hormoongevoeligheid

Ik denk dat een gebruik als het intermitted fasting zoals de ramadan voort komt uit een oud gezondheidsritueel. Het zal vast in de loop der tijd aangepast zijn. Maar de elementen die er in zitten, horen eigenlijk bij normale stressoren die de mens in het verre verleden vaak tegen kwam. Honger, dorst. Een uurtje of 13 achter elkaar niet eten, terwijl je wel door moet, dat zijn oude bekende stressoren voor de mens. Het is nu ook erg goed onderzocht. Wat blijkt: 13 uur niet eten zorgt ervoor dat er heel veel herstel plaats vind in je lichaam. Zo is het na een hersen of hartinfarct ook onderzocht. En wat ik vooral interessant vind, je hormonen gaan weer normaal luisteren en werken. En voor een ieder die wil afvallen en waar dit moeilijk gaat, daar ligt het probleem. En ‘s avonds om 18.00 uur klaar zijn met eten en dan pas de volgende ochtend na 7.00 uur eten is niet echt moeilijk als je je dat aanwent.

 

Jij wilt je gezondheid verbeteren gebaseerd op een goed onderbouwde wijze. Maar ja, waar begin je. Laat je e-mailadres achter en je krijgt vrijblijvend mijn e-book met daarin de handvatten en achtergrondinformatie over de kPNI lifestyle met menu tips van mij.