Insuline resistentie, de moeder der kwalen?
Afgelopen week heb ik twee dagen les mogen geven en de dag erna kwam Leo Pruimboom lesgeven. Wat heb ik genoten, maar vooral, het is me nog duidelijker geworden dat inclusief mezelf we eigenlijk nog niet zijn waar we misschien willen zijn qua gezondheid. En dat wil ik graag met jullie delen, want insuline problematiek hebben bijna alle mensen in onze westerse wereld last van. En dat was de belangrijkste lesstof die in die drie dagen behandeld werd.

Functies van insuline: energieverdeling en groeifactor

De belangrijksten zijn eigenlijk energieherverdeling en groeifactor. En die combinatie is misschien dan ook meteen ook eigenlijk wel de valkuil. Van oudsher zijn de volgende factoren het dodelijkst gebleken in de eeuwen dat de mens bestaat. Koude, warmte, honger, dorst, agressie en infectie. Voor allemaal is de beste preventie vetopslag. Ik zal jullie de uitleg nu besparen, maar neem het nu maar even van mij aan. Bij agressie en infectie moet het immuunsysteem razendsnel en effectief aan het werk. Als namelijk de wonden niet snel geheeld worden, is de kans op een sepsis erg groot en dat resulteert vaak in de dood. Vandaar dat het immuunsysteem naast de hersenen op zulke momenten ook erg veel brandstof, lees glucose, mag verbruiken. Dit ten koste van alle andere onderdelen van het lichaam. Op korte termijn is dit het meest logisch. Het wordt anders als het lichaam eigenlijk permanent, maar in lage mate, ook constant wonden aan het helen is.

Laag gradige ontstekingen

Of het nu een echte wond is, of een psychisch letsel, voor je lichaam zijn het wonden die op dezelfde manier, met dezelfde cellen geheeld moeten worden. Dit zou binnen 42 dagen moeten gebeuren. Bij een “echte” wond is volgens de natuurgeneeskunde namelijk het proces zo gemaakt dat het eigenlijk binnen 42 dagen altijd geheeld zou moeten zijn. Als dat niet gebeurt, moet het immuunsysteem zichzelf weer reactiveren. En dat is nu de hele gedachte achter chronische insuline resistentie. Op korte termijn is insuline resistentie namelijk fysiologisch, het zorgt ervoor dat het immuunsysteem de spieren en de vetcellen even afsluit van glucose zodat het wonden kan helen. Duurt het langer dan die 42 dagen, dan ontstaan er problemen en kan het zijn dat ook andere organen en weefsels ook minder glucose krijgen. Met het gevolg dat daar ook reparaties nodig zijn, en dan begint de vicieuze cirkel.

Herkennen van insuline resistentie, de symptomen

De meeste bekende is zin in zoetigheid, ook na de maaltijd, geen maaltijd over kunnen slaan zonder klachten zoals duizeligheid, zweterig, niet uit je woorden kunnen komen, je naar voelen etc. Maar dan heb je al behoorlijke last. En als je al een tijdje gezond eet, nuchter beweegt, niet te vaak eet, dan kan je voor je gevoel de insuline resistentie al verbeterd hebben maar er zijn nog meer symptomen, waaruit misschien wel blijkt dat je toch nog wel wat last hebt van insuline resistentie.

Symptomen van Insuline Resistentie kunnen zijn, al dan niet in combinatie met elkaar:

  • Skin tags, verhoginkjes op of aan de huid, vaak in de hals of in de okselstreek
  • Acné
  • Vruchtbaarheidsproblemen bij man of vrouw incl. PCOS en PMS
  • Haaruitval, bij vrouwen tot aan mannelijke kaalheid
  • Haargroei in het gezicht bij vrouwen
  • Nachtelijk zweten
  • ’s Nachts moeten plassen
  • Zin in zoetigheid na de maaltijd, ook al heb je genoeg gegeten
  • Vet opslag rond de middel
  • Verhoogde cholesterol en triglyceriden waarden in bloed
  • Verhoogde bloeddruk
  • Blessures die niet overgaan (elleboog, achillespees, peesplaat)
  • niet noodzakelijk, je kan ook een normaal gewicht hebben, maar moeilijk op gewicht blijven of niet kunnen afvallen horen er ook bij
  • Metabool syndroom en type 2 diabetes
  • Bijziendheid
  • Eelt en littekenweefsel vorming
  • Kalknagels
  • Verhelpen insuline resistentie (IR)
  • Het nare is, je kunt wel de risicofactoren aanpakken, maar daarmee los je het niet in alle gevallen op. Zie het maar als iemand die 40 jaar heeft gerookt en dan longkanker krijgt, grote kans dat de sigaretten de uitlokkende factor was. Stoppen met roken is dan niet genoeg om van je longkanker af te komen helaas.

De risico factoren wegnemen is natuurlijk wel nodig. Bij IR is maaltijdfrequentie verlagen, minder snelle koolhydraten, elke half uur een minuutje bewegen nodig maar daarmee ben je er nog niet. Je zal ook de laag gradige ontsteking moeten oplossen, en de stresssystemen weer in balans brengen zodat alles op een goede manier weer de energieverdeling kan herstellen. Dat vergt iets meer gepuzzel, want misschien zijn er nog wel wat stressoren die meewerken aan het in stand houden. Denk aan allergie, psychische trauma’s, te korten aan eiwitten of bepaalde vitamines of mineralen. Kortom, makkelijk is het niet. Maar het is wel op te lossen, maar het wordt dan niet alleen een standaard aanpak maar behoeft wat persoonlijke aanpassing. Gelukkig is dat mijn vak😉

Meer lezen

Zou je willen weten wat kNPI en NAET behandelingen voor jou zouden kunnen beteken? Lees er meer over op de pagina.

Jij wilt je gezondheid verbeteren gebaseerd op een goed onderbouwde wijze. Maar ja, waar begin je. Laat je e-mailadres achter en je krijgt vrijblijvend mijn e-book met daarin de handvatten en achtergrondinformatie over de kPNI lifestyle met menu tips van mij.