PMS, pre-menstrueel syndroom, hoe kom je er van af? nou zo….

Het hoort niet, deze maandelijkse problemen bij vrouwen. PMS, pre-menstrueel syndroom,  is niet iets wat hoort bij vrouw zijn. Dus als je klachten hebt rond de menstruatie, kom dan in actie want je hoeft het niet te accepteren.

PMS, wat is er dan aan de hand?

De vrouwelijke hormoonhuishouding is in tegenstelling tot bij mannen een ingewikkeld gebeuren. De eerste deel van de menstruatie staat in het teken tot het vormen van een eicel, de andere helft is voorbereiding van een slijmvlieslaag om een bevrucht eicelletje in te laten nestelen. Mocht dit die maand niet gebeurt zijn, dan wordt het opgeschoond en dat is dan de menstruatie. En daarna begint het weer gewoon opnieuw. Dit hele proces wordt door hormonen aangestuurd. De hormonen zijn de boodschappers van wat er moet gebeuren. Elke vrouw heeft haar eigen balans tussen de verschillende hormonen. Zit de hoeveelheid buiten jouw balans van wat hoort bij jouw lichaam, dan loopt het proces niet mooi gecoördineerd.

De hormoonbalans verstoorders

Prolactine staat met stip op 1

Het hormoon Prolactine is de grootste verstoorder. Het is een hormoon dat een functie heeft tijdens de bevalling en bij de borstvoeding. Maar het is ook een bijproduct van ons stresssysteem. Mannen maken het ook bij stress, maar omdat zij geen weefsels die er gevoelig voor zijn, hebben ze er dus ook geen last van. Hoe weet je of je te veel prolactine aanmaakt? Als je snel huilt. Dus heb je al bij het minst of geringste al de tranen in je ogen staan, dan is de kans groot dat je prolactine te hoog is. Ben je net bevallen, de befaamde kraamvrouwentranen, dan is dat normaal. Door huilen verlaag je namelijk prolactine. Dus therapie is huilen of zweten en de stressoren aanpakken.

Te laag dopamine

Dopamine is de tegenhanger van Prolactine. Iedereen heeft wel eens stress, maar als je genoeg dopamine aanmaak is dat geen probleem. Die breekt dan de hoge prolactine af en heb je er geen last van. Dopamine is bekend van voldoende concentratie, goed kunnen organiseren, analytisch vermogen, creativiteit en nog een paar dingen. Tussen deze twee verstoorders zit dus een verband.

Verstoorde insuline spiegel

Suikers zijn voor de vrouwelijke hormonen behoorlijk verstorend. Niet voor niets hebben we vaker zin in zoet en chocolade rond de menstruatie. Maar helpen doet het helaas niet, in tegendeel zelfs. De verhouding van testosteron en oestrogenen wordt beïnvloed door insuline. De kans dat te veel zoetigheid jouw balans verstoord is dan ook erg groot.

Lever die de vrije en de gebonden hormonen bepaald

Het is de lever die met een eiwit (sex hormone binding globuline) bepaald hoeveel van de verschillende hormonen actief zijn en hoeveel een soort van op voorraad bewaard worden. Als de lever het te druk heeft met 1 of meerdere van zijn circa 500 andere functies dan heb je kans dat je hormoonhuishouding dus ook niet goed loopt. Het goede nieuws: de lever is het best te herstellen orgaan in ons lichaam. Er zijn diverse producten die de lever helpen. Broccoli, knoflook, gember, geelwortel samen met alle B vitamines zijn goed hulpjes, naast de lever niet te hard laten werken door de hoeveelheid koolhydraten en suikers in bedwang te houden. Ook niet de te vaak eten helpt de lever. Vergeet ook niet voldoende water te drinken en lekker te bewegen.

Wil je weten wat bij jou de boosdoener is?

Zoals je ziet, zitten er wat verbanden in de grootste boosdoeners. Kijk of je iemand kan vinden die je kan helpen identificeren wat in jouw specifieke situatie de oplossing zou kunnen zijn. Vele vrouwen zijn vanwege PMS de pil gaan slikken. Hoewel het wel iets verlichting geeft, is het vaak niet de oplossing voor de oorzaak. Grote kans dat als je stopt met de pil, bijv. omdat je tegen de overgang aan zit of zwanger wilt worden, dat het dan terug komt. Daarom raad ik aan om de oorzaak aan te pakken. PMS, pre-menstrueel syndroom, het hoeft echt niet.