Vitamine B6 dien je voorzichtig te suppleren

Sinds Sven Kramer met een artikel in de krant kwam waar onder andere B6 stapeling werd genoemd is er gelukkig meer aandacht voor hoe je met suppletie moet omgaan van vitamine B6. Het rare is, het is vrij verkrijgbaar zonder dat er specifieke waarschuwingen op het product staan, en via Amerikaanse sites kan je hele hoge doseringen verkrijgen die hier niet eens zijn toegestaan voor Europese producenten. Misschien goed om er wat meer uit de doeken over te doen.

Vormen B6

Er zijn twee vormen B6 in de handel. De goedkoopste is pyridoxine. Die worden dan ook het meest gebruikt in de multi vitamines en B50-complexen. In de multi is de dosering nog binnen de veilige marges, maar bij een B50 complex zijn de dosissen als hoog, hoger dan je normaliter nodig hebt. Ook kan je b100 complexen kopen. Dan loop je zeker een risico op te hoge B6 in je bloed, zeker als je het dagelijks gebruikt gedurende een aantal maanden.

Er is ook een “actieve” vorm, Pyridoxaal-5-fosfaat ┬á(P-5-P) genaamd. Dit betekend dat de lever het niet meer eerst hoeft te activeren alvorens het lichaam er iets mee kan. Vanuit de orthomoleculaire hoek zien we B6 stapeling, oftewel, veel te hoge waardes B6 in je bloed, als een niet goede activatie waardoor het de cellen niet in kan en ook niet uitgeplast wordt. Wat raar is want het is een wateroplosbare vitamine.

Gevaar van B6 stapeling

B6 is, net als alle andere B vitamines, afhankelijk van andere B vitamines voor het goed functioneren. Vooral B12, foliumzuur en B6 zijn een goed samenwerkend trio. Als B6 veel te hoog in het bloed te meten is, kan het neurologische problemen geven. Denk aan prikkeling van de zenuwen, vaak als eerste bij handen maar ook bij benen (gevoelloosheid, tintelingen, aansturingsproblemen, etc.). Maar B6 is voor heel veel functies nodig dus het kan divers zijn qua klachten. Deze B6 stapeling zie je eigenlijk alleen als er hoge dosissen B6 in de vorm van pyridoxine genomen wordt.

Omdat B6 vaak bij andere supplementen in kleine hoeveelheden wordt toegevoegd om dat andere stofje goed te laten werken, is de kans groot dat er B6 gestapeld wordt. Denk aan bijvoorbeeld een supplement met magnesium. Een goede fabrikant voegt daar hoogstens een beetje P-5-P aan toe, zo herken je meteen de betere fabrikanten.

Beter om geen B6 te suppleren?

Helaas hebben sommige mensen gezondheidsproblemen die verbeterd worden door een niet goed werkend vitamine B6 aan te vullen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vrouwen met klachten met een hormonale herkomst. Bijvoorbeeld migraine, acne, Rosacea. Risicogroepen zijn vrouwen die de pil slikken. Hierdoor wordt de werking van B6 verminderd.

Als je al wilt suppleren, doe dit dan alleen in de vorm van P-5-P is mijn advies. Maar nog beter, ga eerst kijken waarom B6 niet voldoende uit de voeding wordt gehaald, want daar ligt natuurlijk de werkelijke oplossing. Misschien de lever die de vitamine B6 niet activeert, of een darm die onvoldoende vitamine B productie geeft, wat gedaan hoort te worden door de darmbacterie├źn die de mens heeft. Check, zeker bij vermoeden van B6 tekort een specialist.

Contact met Monique

Herken je iets in het artikel? Heb je vragen, aarzel dan niet om met mij vrijblijvend contact op te nemen.

Jij wilt je gezondheid verbeteren gebaseerd op een goed onderbouwde wijze. Maar ja, waar begin je. Laat je e-mailadres achter en je krijgt vrijblijvend mijn e-book met daarin de handvatten en achtergrondinformatie over de kPNI lifestyle met menu tips van mij.