Gezondheid en circadiaans ritme

Mensen met gezondheidsklachten hebben vaak veel geld over om dit gezondheid terug te krijgen. Gezonde voeding en supplementen, meer beweging, maar wat als dat niet gaat of niet voldoende helpt? Gezondheid en circadiaans ritme horen bijenkaar. Kleine aanpassingen in leefstijl gebaseerd op je dagnachtritme is effectief, haalbaar en betaalbaar. Gebaseerd op de wetenschappelijke onderzoeken die Satchin Panda aanhaalt in zijn boek The Circadian Code.

Gezondheid en circadiaans ritme = dag-nacht ritme

Ons dag-nacht ritme is door onze genen nauwkeurig geregeld. Jetlag, ploegen- of nachtdiensten maar ook wisseling van zomer-wintertijd hebben bij veel mensen tijdelijk invloed. In de donkere dagen hebben meer mensen last van depressieve gevoelens, de winterblues.

Gelukkig is er nu veel meer inzicht hoe het in het menselijk lichaam werkt. En daarmee kunnen we door middel van kleine aanpassingen ons lichaam helpen veel van de processen in het lichaam weer op tijd te laten werken. Met grote gezondheidsvoordelen in betrekkelijk korte tijd.

Basiselementen dag-nachtritme

Er zijn 4 basiselementen die van groot belang zijn op ons interne ritme. In volgorde van belangrijkheid zijn dat:

  1. Daglicht en “nachtdonker”
  2. Eetmomenten en vooral niet eet-tijd
  3. Beweging
  4. Slaap

Hieronder zal ik ze 1 voor 1 uitleggen.

Daglicht en “nachtdonker”:

Onze ogen registeren ‘s morgens het blauwe deel van het daglicht. Dit wordt doorgegeven naar de hersenen. En daarmee gaan veel “klokgenen” zorgen dat we weer in fase komen. Er zijn namelijk zoveel processen in ons lichaam te doen, dat dit in een bepaalde volgorde gaat. ‘s Morgens daglicht zien maakt dat het weer netjes gebeurt.

Eetmomenten:

Hoewel gezonde voeding belangrijk is, is het moment wanneer we eten meer bepalend voor ons lichaam voor de processen die het allemaal moet doen. Koffie bevat helemaal een stofje dat onze interne tijdklok kan bepalen. Breakfast betekent letterlijk het breken van de fast, of te wel de periode dat we niet eten=vasten. Voor onze gezondheid is elke dag een periode van minimaal 12 uur niet eten super gezond. Ideale is 13 tot 14 uur per dag niets in je mond stoppen waar je spijsvertering iets mee moet doen. Eigenlijk komt dit er op neer dag je voor het ontbijt en na het avondeten alleen nog maar water zou mogen nuttigen voor optimale gezondheid. Moeilijk? Nee hoor, hangt er vanaf wat je als diner eet en het is een kwestie van even wennen maar dat gaat heel snel vind ik.

Beweging:

 

Jij wilt je gezondheid verbeteren gebaseerd op een goed onderbouwde wijze. Maar ja, waar begin je. Laat je e-mailadres achter en je krijgt vrijblijvend mijn e-book met daarin de handvatten en achtergrondinformatie over de kPNI lifestyle met menu tips van mij.